تبلیغات
ورزشی - ورزش و بهداشت روان
 
دوشنبه 17 مرداد 1390 :: نویسنده : رضا

مقدمه

ورزش و تحرك در هر مقطعی تأثیر بسزایی بر سلامت انسان دارد. بررسی‌های علمی نشان داده كه تمرین، نرمش و تحرك جسمانی افراد از یك سو و تقویت قوای روحی از سوی دیگر اهمیت و ضرورت فراوانی دارد كه فقط با رعایت اصول بهداشتی تحقق می‌یابد. امروزه به دلیل توسعه زندگی شهرنشینی و ماشینی، زمینه‌های ركود جسمی و روحی بیش از هر زمان دیگری تقویت گردیده و بسیاری از بیماری‌های مزمن و خطرناك مثل بیماری‌های قلبی عروقی، اسكلتی عضلانی، دیابت و ... بیشتر در میان مردم پدیدار شده و علت آن نیز به شیوه زندگی انسان‌ها برمی‌گردد كه باید به منظور حفظ سلامتی بدن آن را تغییر داد و شیوه‌های مناسب را برگزید.
ورزش در كنترل وزن، افزایش قدرت و مقاومت، بهبود قابلیت‌های انعطافی، كاستن از میزان بیماری‌های قلبی، عروقی و ... نقش مهمی دارد. به عبارتی دیگر بسیاری از ناراحتی‌ها و مشكلاتی همچون افزایش وزن، كاهش توانایی‌های جسمی، مشكلات بهداشتی و درمانی كه ما آنها را جزو عوارض پیری به حساب می‌آوریم با ورزش كردن و داشتن تحرك كافی قابل پیشگیری است. به طور كلی تحرك كافی، موجب ظاهری بهتر و بدنی ‌مقاوم‌تر در برابر بیماری‌ها می‌گردد. كم تحركی و بی تحركی و نداشتن فعالیت بدنی مناسب، مهمترین عامل زمینه‌ای مرگ‌های زودرس است و از سوی دیگر فعالیت و تحرك در حد و اندازه لازم موجب طولانی شدن عمر می‌گردد. اینك به برخی از اثرات مثبت ورزش در زندگی فردی و اجتماعی اشاره می‌نماییم:

تأثیر ورزش بر سلامت جسم و روان

1ـ كاهش خستگی و اضطراب 2ـ نشاط، شادابی و آرامش روحی3ـ اعتماد به نفس 4ـ درك بهتر و سریع‌تر مسائل 5ـ تقویت روحیه همكاری و دوستی 6ـ كمك مؤثر در كنترل فشارخون 7ـ كاهش میزان بروز بیماری‌های قلبی، عروقی 8ـ كاهش میزان چربی خون و كلسترول 9ـ افزایش میزان كلسترول(HDL) 10ـ بهبود عملكرد دستگاه گردش خون 11ـ كنترل قندخون به‌ خصوص در افراد دیابتی 12ـ كمك در كنترل وزن و تناسب اندام و حفظ شكل و فرم بدن 13ـ تقویت استخوان‌ها و بافت‌های نرم بدن 14ـ مصونیت در برابر برخی از سرطان‌ها 15ـ جلوگیری از پوكی استخوان به‌خصوص در بانوان 16ـ بزرگ شدن سلول‌های عضلانی و ازدیاد قوای بدنی 17ـ مقابله با افسردگی‌های شایع 18ـ افزایش انعطاف‌پذیری‌ بدن 19ـ كاهش فشارهای روانی 20ـ افزایش سلامت اجتماعی

رعایت اصول بهداشت فردی

برای انجام تمرینات ورزشی به منظور اثردهی بهتر باید به موارد ذیل توجه نمود:
1ـ ورزش در هوای آزاد و بدون آلودگی 2ـ گرم نگه داشتن بدن پس از ورزش 3ـ توجه به ناهمواری‌ها و موانع محیط در هنگام ورزش 4ـ عدم نوشیدن آب زیاد یا آشامیدنی سرد در هنگام ورزش 5ـ قرار نگرفتن در معرض هوای سرد پس از ورزش به منظور جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های میكروبی 6ـ تعویض لباس‌های ورزشی پس از پایان فعالیت و قراردادن آنها در معرض نور آفتاب برای عدم ابتلا به بیماری قارچی 7ـ رعایت فاصله مصرف غذا تا شروع تمرینات ورزشی (حداقل 3 ساعت) 8ـ رعایت اصول اخلاقی و انسانی در هنگام ورزش

كاركردهای اجتماعی ورزش

اگر ورزش به صورت مستمر و مداوم در فرآیند زندگی روزمره افراد مورد توجه قرار گیرد، قادر است كاركردهای اجتماعی و روانی عمده‌ای در جهت خدمت رساندن به فرد و جامعه انجام دهد كه مهمترین آنها به شرح زیر است:
گسترش روابط گروهی، تقویت حس همبستگی و تقویت احساسات جمعی و گروهی.
همچنین ورزش تأثیر مناسبی بر روح و روان افراد دارد كه از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: افزایش اعتماد به نفس، امید به آینده، جلوگیری از خمودگی و افسردگی در مقاطع مختلف.
ورزش در زندگی اجتماعی جوانان نیز موجب ایجاد نشاط روحی و جسمی، جلوگیری از بزهكاری، تقویت خصایص جوانمردی و احساس لیاقت و برتری می‌شود



نوع مطلب : بدنسازی و زیبایی اندام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 25 شهریور 1396 08:44 ب.ظ
Very energetic blog, I loved that a lot. Will there be a part
2?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


ورزشی
تاریخچه های ورزش و محصولات ورزشی
درباره وبلاگ

تاریخچه های ورزش و محصولات ورزشی

مدیر وبلاگ : رضا
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
Google Pagerank Powered by  MyPagerank.Net